Cabaran nak ajar anak ke sekolah!

Assalamualaikum wbt dan selamat pagi semua

Pagi ni rasa rajin nak bercerita kisah anakanda sulung saya..Muhammad Adam..yang sy paggil abang..beliau dah berumur 3tahun lebih... dan dah mula bersekolah PASTI tahun ni.. di awal persekolahan agak sukar saya rasakan sebab anak saya tak pernah di hantar ke mana2..dijaga dan diasuh sepenuhnya oleh saya.  Tak pernah berenggang..jadi agak sukar nak mulakan sesi persekolahan. .. tapi kami bernasib baik kerana menghantar 'abang' ke sekolah yg sama dengan 2 pupu nya..iaitu anak kepada sepupu suami sy yg dijaga oleh jiran sebelah rumah sy.. so..ada kenalan yg selalu juga bermain sama2 di waktu petang..jadinya beliau mudah utk mengikut kakak syirah ke sekolah..

Rutin yg paling mencabar adalah nak kejutkan dari tidur.. sebab selama hidupnya dah terbiasa bangun lewat jam 10 macamtu.. arghhhh!!!! Dan ditambah dengan cabaran nak mandikan  seterusnya nak pakaikan baju.. paling stress sbb belaiu tak mahu memakai baju sekolah..diminta utk pakaikan baju biasa. ..apalagi..ummi terpaksa menjadi 'harimau' utk bg dia pakai baju... sedikit paksaan diperlukan utk itu.. tak boleh terlalu menurut nanti dia terbiasa..lama2 kekal rutin tak mahu ke sekolah..ater acaner  kalo terjadi begitu kan???

Begitulah rutin selama 4minggu... dan pada minggu ketiga abang hanya ke sekolah sehari shj sbb kesihatan tak mengizinkan... slps mula bersekolah semula.. minggu ini alhamdulillah nampak perubahan yg ketara..

Yang paling ditekan kan sebab kelihatan masalah utama beliau adalah untuk bangun pagi..so.. kami terpaksa aturkan masa untuk tidur awal dan susun jadual harian beliau..alhamdulillah sedikit demi sedikit perubahan kelihatan...

Dan hari ni dengan jayanya... ummi dah tak perlu menjadi harimau nak paksa abang ke sekolah..semuanya dia lakukan sendiri dengan penuh rela dan sinar keterujaan nak menuntut ilmu dah mula terpancar..upssss budak baru nak masuk umur 4tahun..sebenarnye seronok nk pergi bermain dengan kawan2 kat sekolah tu.. hihi :p

Apa2 pun syukur sangat lihat perubahan abang. . Semoga semakin rajin nak sekolah dan jadi anak yg berjaya dunia dan akhirat. Mampu memberi contoh terbaik buat adik2nya nanti..

Alhamdulillah. .. hii tiba2 suka plak nk bercerita kisah ni... insyaAllah nanti nak rajnkan diri bercerita pengalaman hidup oula sambil2 selit bershaklee..

Upss..u ols kalo masih belum tau..sy pengedar SHAKLEE TAU! So..kalo ada apa2 nak tanya ke atau nak dapatkan produk..boleh je terus hubungi sy

----》 0132070383

Sehingga bertemu lagi! ^_^

No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...